Welke typen elektrische auto’s zijn er ?

Ten eerste zijn er BEV’s: Deze afkorting staat voor Battery Electric Vehicle. Goed voorbeeld hiervan is de Nissan Leaf, de Auto van het Jaar 2011. Hier zit uitsluitend een elektromotor in. Tijdens het rijden stoot de auto geen CO2 uit. Bijzonder schoon dus, maar als de accu’s leeg zijn moet je wel even opladen. De auto moet aan het stopcontact en het duurt nu nog lang voordat je weer op weg kunt. Veel sneller gaat het bij een snellaadvoorziening. Daar kan de accu in 15 tot 30 minuten weer voor 80% worden opgeladen. Zolang er nog weinig van dit soort snellaadpalen zijn is een BEV vooral geschikt voor korte ritten zoals woon-werkverkeer.

  • Plus: geen uitstoot, geen dure brandstof nodig
  • Min: beperkte actieradius, lange oplaadtijd

Range extenders

Letterlijk vertaald: een actieradiusverlenger. Auto’s voorzien van een range extender rijden ook  voornamelijk op een elektromotor. Maar als de batterijen daarvan op hun eind dreigen te raken, komt de range extender in actie. Een brandstofmotor die niet de auto aandrijft, maar wel de accu’s weer oplaadt. Je kan dus gewoon op stroom blijven rijden.  De Opel Ampera is er zo een; hij is eind van 2011 op de markt gekomen. Met een auto met range extender kun je probleemloos lange ritten maken.

  • Plus: nog steeds heel zuinig in het verbruik, normale actieradius
  • Min: verbruikt (een beetje) fossiele brandstof, en stoot dus ook CO2 uit

Plug-in hybrides

Hybrides hebben zowel een brandstof- als een elektromotor voor de aandrijving. Er komt nu een nieuwe generatie aan, de plug-in hybrides. Daarvan kun je de accu’s aan het stopcontact opladen. Bovendien is het bereik op uitsluitend de elektromotor groter geworden dan dat van de eerste generatie hybrides die uitkwam. Toyota en Ford zijn o.a. bezig met de ontwikkeling van een Prius plug-in. Een plug-in hybride kan, dankzij de brandstofmotor, moeiteloos behoorlijk grote afstanden afleggen.

Plaats een reactie