Gratis rijden op zonnestroom?

Gratis elektrisch rijden op zonnestroom, kan dat? De Californische autobouwer Tesla stelde zijn plannen voor om elektrisch rijden echt vergelijkbaar-handig en goedkoper te maken als olie-aangedreven auto’s voor het rijden van lange afstanden en het wegnemen van de “range-anxienty”. In een typische half uur durende show stelde CEO Elon Musk zijn oplossing voor 3 populaire problemen voor (hoe ga je op reis met een EV, de verplaatste uitstoot van EV’s en de kostprijs van een EV) door criticasters vaak aangehaald als beperking op elektrisch rijden. Tip: bekijk meer over elektrisch rijden op www.evplan.nl.

Tesla elektrische auto’s

En dus als oplossing stelde hij Tesla’s snellaadpaal voor. De 4m grote suppositoir verbergt 100kW (uitbreidbaar tot 120kW) aan snellaadtechnologie die via dezelfde stekker in alle Tesla-modellen (behalve de roadster) kan worden ingeplugd als waarmee je de auto’s kan opladen in het normale stopcontact. Door dit gigantische vermogen (100kW) zal men op zo’n 30 minuten terug opgeladen zijn om terug zo’n 300-350km te kunnen rijden. Het opwekken van de nodige elektriciteit gebeurt via zonnepanelen die (op jaarbasis bekeken) meer elektriciteit zullen opwekken dan er verbruikt wordt door het laden. Nu reeds heeft Tesla er in alle stilte 6 geplaatst in Californië waarmee testrijders de staat konden doorkruisen. De bedoeling is om tegen eind 2014 de volledige VS te dekken en gelijktijdig hiermee in Europa en Azië de eerste exemplaren te installeren.

Gezien de afmetingen en het design wil, net zoals de gekende oliemerken, Tesla dus ook een herkenbaarheidsbaken worden langsheen de autostrades. Met als grote verschil, en dan kwam men tot het 3e veel-gehoorde argument (de kostprijs), dat het laden gratis zal zijn. Uiteraard zal je tijdens de (plas)pauze dan wel eens het winkeltje binnenstappen en iets te drinken of te eten kopen, maar is qua kostprijs natuurlijk niet vergelijkbaar met de 80€ die men tegenwoordig kwijt is aan de pomp. Als Tesla deze beloftes dus ook in Europa waar kan maken heeft Project Better Place er een zware concurrent bij. Temeer omdat het businessmodel van Better Place voor de klant niet noodzakelijk goedkoper is dan de traditionele brandstoffen.

Plaats een reactie